Helló mindenki !
Előző blogban ígértem , hogy elmesélem első repülésemet Nimbus 2 repülőmmel.
Első nekifutásnak elkezdtem gyűjteni az információkat a gép repülési technikájával kapcsolatosan. Igaz van neki egy gyári könyve amiben le vannak írva a pontos instrukciók . Miután ezt tanulmányoztam próbáltam inkább olyan embereknek a véleményét kikérni akik több tapasztalattal rendelkeznek és már repültek 20m fesztávú vitorlával. Aki elérhető volt számomra az a repülő előző tulajdonosa hiszen neki több száz óra repült ideje van ezzel a típussal. Ő már az üzlet megkötésekor jelezte hogy szívesen segít felkészíteni az első repülésre . Fel is hívtam telefonon és megbeszéljem vele , hogy mikor érne rá segíteni . Tibi nagyon pozitívan állt hozzá és meg is beszéltük az időpontot mikor tud kijönni Kecskéd repülőtérre.
Aznap amikorra megbeszéltük a repülést ígérete szerint meg is érkezett majd megmutatta és elmagyarázta a gép összerakásának fortélyait.
Hát nem egy 15m fesztávu gépet kellett összerakni és ugye én még a közelébe sem voltam ilyen gépnek. Miután összeraktuk kihúztuk a startra hogy vontatásból megtörténjen az első repülésem előtte elmondott minden fontos információt a felszállásról vontatásból , termikelésről , majd a leszállásról.
Felszállás
Elmondta hogy egy ekkora fesztávú repülővel kényesebb a felszállás mivel kis sebességnél nem fognak a csűrőlapok és hajlamos a lebillenésre valamelyik szárny ezért az indulásnál ívelő lapot mindig -4 be kell rakni és a magassági kormányt szigorúan teljes nyomott állapotban kell tartani a trimmel együtt.
Majd miután megkérünk egy segítőt szárnyvégre ( aki szeret kicsit többet futni gép szárnyvégen) indulás után
precízen meg kell próbálni a vontató repülőt lekövetni . Miután meg van a megfelelő sebesség vontatás közben a földön gurulva akkor az ívelő lapot 0 pozícióba húzva szinte minden magassági kormány változtatása nélkül magától elszívódik a gép és így lekövetjük leoldásig a vontató repülőgépet. Amikor már levegőben van a gép szinte ugyan úgy követjük mint bármelyik vitorlázó repülővel. Egy kicsit bonyolultnak tartottam először de nem az .
Mielőtt felszálltam volna repült mégy 20 percet Tibi , szerintem elköszönt volt gépétől .Igy legalább kívülről megfigyelhettem a vontatásból való felszállást.
Aztán én következtem.
Beültem becsatoltam magam beállítottam a lábpedált leellenőriztem mindent
majd elém gurult a Morane vontatógép.
Kabintető zárva trimm elől magassági nyomva ívelőlap -4 féklap zárva majd rádió „vitorla kész”. Kötél megfeszült elindultunk . Mivel jó pálya irányú déli szél volt ezért könnyeben meg tudtam tartani a vízszintes szárnyakat így nem billent le semelyik irányba. Tartottam a vontató gép mögött a pozíciót majd meglepően gyorsan megjött a sebesség amikor az ívelő lapot nulla állásba raktam. Hí ! Ez repül ! És már a levegőben is voltam földtől 30-50cm-re és így követtem a vontatót míg ő is el tudott szívódni. Aztán emeltünk emeltünk és emeltünk. Fordulókba könnyen lekövethető vele a vontató gép igaz egy kicsit lomhábban reagál mint egy 15m fesztávú repülő. Leoldás után próbálgattam a fordulókat nagyobb ill. kisebb sebességgel különböző bedöntési szögekkel , és teccccett nanagyon is teccccett majd megjött a vigyor arcomra. Te hülye vagy ez baromi jó játékszer ! 20perc próba repülés után leszálltam. Gondolhatjátok micsoda jó érzés töltött el amikor megállt a gép majd kipattantam hogy még még még gyorsan tóljuk vissza startra !
Tibi előző tulajdonosa odajött és gratulált az első repülésemhez amit ezzel a csoda géppel elvégezhettem minden gond nélkül hiszen tegyük hozzá még csak 200 órám van .
Egy kicsit a leszállásról
Iskolakört felépítve behelyezkedtem 15 pályairányra és megkezdtem a leszállást . Tibi előtte erre is kitért hogy kell ezt elvégezni amit most leírok hogyan sikerült. Futómű kint van ívelőlapot Landing állásba húzva közelítettem meg a leszálló mezőt. Nagyon stabil volt a repülő igaz nem volt az idő dobállós hogy sokat kellett volna korrigáljak. Tartottam az irányt a féklappal korrigáltam a magasságomat majd teljes féklap nyitása mellett kilebegtettem a repülőt és leszálltam. Leszállás után gurulás közben egy fontos feladatot el kellett végezzek mégpedig az ívelő lapot mínusz állásba kell helyezni mert csak akkor hatékonyak a csűrő lapok és ezzel tudom korrigálni hogy valamelyik szárny oldal irányba lebillenjen.
Ezt utána még 1x megismételtem. Ezen a napon repültem vele 2x 20 percet vontatásból.
Hát ez volt a Nimbus 2 vel az első repülésem
Nagyon köszönöm Tibor volt tulajdonos segítségét
Következő blogokban a hosszabb repülésekről fogok írni hogyan sikerültek
Sziasztok
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.